Clinical trial on the effectiveness of health education prior to entering the operating room
DOI:
https://doi.org/10.60108/ce.236Keywords:
anxiety; surgical procedures; operative; health educationAbstract
Anxiety is an emotion that patients must deal with when facing surgery. This is due to the fear generated by the circumstances surrounding the intervention. The nurse's fundamental function is to provide the appropriate information to satisfy and counteract the patient's concerns.
The main objectives were to determine the levels of anxiety prior to surgery and to analyze patient satisfaction.
This study is a randomized, unblinded, prospective, controlled clinical trial. Variables such as Do you think this health education should be given to all patients before surgery?, Do you think you would have been less nervous if you had received health education?, After the operation, do you know where they are going to take you? and anxiety scale (APAIS).
A total of 36 patients were included in the study. 18 of them were given health education before the intervention and another 18 were not.
Statistically significant results were found in terms of the patient's knowledge about where they will be taken after the intervention (0.002), about whether he thinks continuously about anesthesia (<0.001), on whether you would like to receive as complete information as possible about anesthesia (0.038), whether you are concerned about the intervention (<0.001), whether you are continuously thinking about the intervention (<0.001)
We conclude that health education prior to surgery reduces anxiety levels in relation to surgery.
References
Giacomantone E, Mejía A. Estrés quirúrgico y ansiedad. Criterios para su manejo terapéutico. Gador; 1998.
Rodríguez JC, Gómez E, Fernández-Crehuet J. El impacto emocional de la información médica en pacientes quirúrgicos. Cuadernos de Bioética. 2001; 12:367-78.
Spielberger CD, Goursch RL, Lushene RE. Cuestionario de Ansiedad Estado-Rasgo, STAI. Madrid: TEA Ediciones; 1982.
Chirveches-Pérez E, Arnau-Bartés A, Soley-Bach M, Rosell-Cinca F, Clotet-Argemi G, Roura-Poch P, et al. Efecto de una visita prequirúrgica de enfermería perioperatoria sobre la ansiedad y el dolor. Enfermería Clínica. 2006; 16:3-10.
Fernández J, Edo S. ¿Cómo influye el control percibido en el impacto que tienen las emociones sobre la salud? Anales de Psicología. 1994; 10:127-33.
Ortigosa JM, Méndez FX. Influencia del tipo de hospitalización en la ansiedad infantil ante la intervención quirúrgica. IV Congreso internacional sobre conductismo y ciencias de la conducta 1998, 18-21 de noviembre, Sevilla, España. Disponible en: http://www.um.es/gaihinfa/resumenes/rl/rl.htm.
Espinoza C. Entrevista sobre comunicación terapéutica en el servicio de Cirugía del Hospital Departamental de Huancavelica Huancavelica2012.
Naranjo K, Sal azar J. comparación del nivel de ansiedad en los pacientes de cirugía programada mediante la aplicación de la escala de ansiedad e información preoperatoria de amsterdam realizada en la visita pre anestésica y comparada con grupo control en los Hospitales Eugenio Espejo y Clínicas Pichincha, marzo - octubre 2012. Quito: Universidad Central del Ecuador; 2012.
Oscco O, Bendezú C, Escajadillo N. Actitud que adopta la enfermera durante la atención y nivel de ansiedad del paciente en el pre operatorio en un Hospital Público de Pisco, Perú.
Valverde C. Comunicación terapéutica en enfermería. 1ª edición ed. Madrid2007.
Additional Files
Published
Issue
Section
License
En caso de que el artículo sea publicado, los autores aceptan transferir todos los derechos del trabajo presentado, incluidos los derechos de autor y aquellos relativos a la transmisión electrónica, exclusivamente a CODEM, de manera universal, en todos los idiomas, una vez que el trabajo haya sido aceptado para su publicación dentro de la revista electrónica CONOCIMIENTO ENFERMERO.
El autor podrá hacer copias ilimitadas del trabajo para uso docente, reutilizarlo en su totalidad o parcialmente en un libro escrito por el autor o hacer copias para su distribución en la institución en la que trabaja. CODEM hará mención al nombre del autor en las publicaciones que se realicen del trabajo.